Call of Duty: Modern Warfare Remastered släpps seperat
På tiden! 
41.2°
+
Frode Wikesjö
0
Conan spelar Arms med Will Arnett
Spelfeber 
43.2°
+
Frode Wikesjö
0
Die Antwoord släpper bisarr kortfilm
Jack Black är med! 
117kg
+
Bobby Green

Brunbjörn

Visa inte -artiklar
/

Hösten 1990 kom en god vän hem ifrån Kanada, där han spenderat några veckor på jakt. Han hade bl a med sig en 357 Magnum (provskjuten av palmegruppen), varpå jag naivt ställde frågan varför man jagar med en revolver, samtidigt som jag sas vägde den i min hand. Svaret var att man har med sig den som självförsvarsvapen, varpå jag fick mig en lång utläggning om grizzlybjörnens storlek, revir och relativa irritationsnivå.

Det första klippet visar en grizzly med två ungar som försöker nedlägga en bock. Jag tror att bocken skulle klara sig om den hade sprungit (?) har svårt att tänka mig att björnen lämnar ungarna själva på strandkanten...

I det andra klippet möter grizzlyn en puma med unge. Borde varit en lätt match, men kanske inte värt besväret?

Timothy Treadwell gjorde en film - "The Grizzlyman" - är det någon av DF;s läsare som sett och kan rekommendera?

http://www.youtube.com/watch?v=N7vvkloC-Ac

RSS 19 kommentarer till artikeln
jonasn
Självförsvar ja..

"Björnens farlighet

Vår bild av björnens farlighet är skapad av människan. I Sverige dog en älgjägare 2004 av möte med björn. Det var första dödsolyckan sedan 1902, då en skadskjuten björn dödade en förföljande jägare. År 1999 förblödde en motionerande man i Finland när han sårades av en björnhona som hade en unge. Flera människor har dock blivit bitna av björn. I nästan samtliga fall har björnen dessförinnan varit skadskjuten. INGA KVINNOR HAR BLIVIT SKADADE och ytterst sällan män utan vapen.

www.naturvardsverket.se
av jonasn, onsdag 05 september 2007 kl 19:09
jonasn
Samma länk fast klickbar:
av jonasn, onsdag 05 september 2007 kl 19:10
jonasn
Samma länk fast fungerande och klickbar:
av jonasn, onsdag 05 september 2007 kl 19:10
acidrufus
Jag har sett grizzly man, väldigt gripande dokumentär om och inte av timothy treadmill även om mycket av materialet är filmat utav honom, Timothy och hans flickvän dödades av en björn vilket filmen delvis bygger på. Mycket intressant film om en annorlunda (kanske inte helt 100) man.
av acidrufus, onsdag 05 september 2007 kl 19:17
Callero
Varför brunbjörn som titel och ett inlägg om grizzly?
av Callero, onsdag 05 september 2007 kl 21:16
Callero
jonasn ..
Det där handlar om svenska björnar, inte om grizzly..

Tycker du att det är dumt att småskolelärarna på Grönland är beväpnade eftersom isbjörn anfaller folk ganska frekvent?
av Callero, onsdag 05 september 2007 kl 21:17
DEKÅ
jonasn; Good point! Å andra sidan ska du veta att de som rör sig i skog o mark på ett mer professionellt vis ofta är jägare / skogvaktare / naturfolk. I princip har du rätt att det just oftast är typ 'män med vapen' som blir attackerade av vilda djur, men det är viktigt att funta över _varför_! De flesta "normala" människor gör något som kallas för att väsnas i skogen, vilket innebär att i princip ALLA (rov)djur drar åt helvete så fort de kan.

När det gäller björnar i allmänhet kan jag varmt rekommendera denna boken (tifo.btj.se



acidrufus; Tack! Ska faktiskt försöka se den nu i helgen!

Callero; grizzyn tillhör släktet brunbjörnar.
av DEKÅ, onsdag 05 september 2007 kl 22:20
jonasn
Callero: Tja, det handlar om isbjörnar, inte om svenska björnar eller grizzly.

Dekå: Jo, självklart löper man större risk att stöta på björn om man rör sig mycket och/eller jobbar i skogen.. men poängen med citatet var mer att (åtminstone de svenska) björnarna är precis som du säger mer skygga än aggressiva. Jag rör mig ofta i skogen och ibland i björntäta områden, men har inte sett mer än spillning och enstaka tass-spår efter björn. Vet inte om jag väsnas så mycket eller om det är min och/eller hundens lukt som gör att de håller sig borta.

Hunden däremot har reagerat kraftigt ett par gånger (vänt sig om och vägrat att gå en centimeter till), men jag vet inte om det var sk björnfrossa eller om hon bara fick en knäpp. Har visserligen bara hänt i skogen, så jag vet inte.. det kan ju vara som du säger att man är för högljudd och ouppmärksam.
av jonasn, onsdag 05 september 2007 kl 22:34
Tiny
DEKÅ,
En bock? "Bock" är beskrivningen på en hjort av hankön, det där är en ren (och om den är av hankön så är det en rentjur). Att skriva "tik" som beskrivning av en grävling hade varit ungefär i samma klass.

Callero,
Vad fan har isbjörn med saken att göra?

av Tiny, onsdag 05 september 2007 kl 22:40
DEKÅ
Tiny; OM det nu är en ren, så kan det vara en sarv ELLER en vaja. OM det är en hanne (vilket jag inte kan avgöra på filmen). så kan man med din husbiologsterminologi kalla den för en "rentjur" = sarv - men det kan lik förbannat vara fel eftersom det kan vara en vaja; bägge kön har ju som bekant horn. Å andra sidan finns det ju som bekant bara vildren i norge, finland och ryssland, vilket med all önskvärd tydlighet indikerar att detta INTE är en ren, därav drog jag slutsatsen - måhända överilat - att det är en bock - av något hjortslag, vars latinska namn för ögonblicket illuderar mig.

Två andra uppenbara möjligheter ligger för handen; 1) Det är en skandinavisk / rysk film, vilket innebär att om det är en ren, så vet man fortfarande inte om det är en sarv eller vaja.

2) Om det till 100% visar sig att du har rätt i att det är en ren (mina egna kunskaper sträcker sig inte så långt), så är det ANTINGEN en sarv eller vaja, och eftersom bägge kön har horn, så får du gärna komplettera med informationen om vilket kön det är så ska jag editera.

Jag är så less på din typ av besserwisserkommentarer utan varken glädje eller kunskapsunderlag att jag - denna gången - endast kan konstatera att du blev lite ägd. Jag tar gärna emot kritik, men du bör nog ha lite mer substans...

För övriga läsare kan jag berätta att det är ytterst få inom familjen hjortdjur där honan har horn. Renen är ett undantag.

Med det sagt; Tiny kan ha rätt - OM det är en ren; så kan det vara en sarv eller en vaja. jag tror att det är en hjort av hankön.
av DEKÅ, onsdag 05 september 2007 kl 23:52
Tessilago
Riktigt häftiga filmer!

Tiny och DEKÅ,

Det är en nordamerikansk ren, eller karibu som de även kallas. Det är ett hjortdjur. Rangifer tarandus.

"Bock" är benämningen på handjur i familjen cervidae, hjortdjur. DEKÅ var därför korrekt när han kallade renen för bock.

Det jag vill ha sagt med detta är att snälla, snälla försök sluta gnälla, Tiny. Du förstår för sjutton vad människan menar. Visst, korrekt terminologi är bra då man kan undvika missförstånd, men vad finns det att missförstå? Fast du kanske inte såg att det var en ren på filmen utan trodde det var en getabock då du läste brödtexten? Sen när du såg att det - faktiskt - var en ren på själva klippet så blev du upprörd över att DEKÅ missledde dig? Du kanske verkligen hoppades på att det var en get? Ack ve, vad vet jag.

Nu röstar jag för en nedläggning av denna tjatiga, literära häxjakt. Hade han skrivit "hingst" hade man ju undrat, men herregud han skrev "bock". Vilket är korrekt.

I rest my case.
av Tessilago, torsdag 06 september 2007 kl 01:30
Callero
Tiny:
Ville bara poängtera att bara för att Naturvårdsverket har en text om svenska nallar på sin hemsida så är det inte allmängiltigt för varenda björnvariant
av Callero, torsdag 06 september 2007 kl 06:50
congo schlong
Bättre fly än illa fäkta.
Rätt åt [Djuret med horn].
av congo schlong, fredag 07 september 2007 kl 12:05
geran
Grizzlyman tycker jag mest är tragiskt. Timothy har tappat all verklighets uppfattning, man kanske inte ska knarka..
av geran, tisdag 11 september 2007 kl 06:15
Tiny
Dekå,
Sarv och vaja är dock samiska ord, inte svenska. Kläm till med samiska ordet för björn också om du vill vara konsekvent. Uppenbarligen trodde du att det inte var en ren så att försöka släta över med samiska är väl ungefär lika snyggt som att tala om för någon att man just ägt dem...

Varför måste du editera med kön? Vad blir fel enligt vare sig dig eller mig om du skriver "ren" istället för "bock"?

Prova det här (funkar även för Tessilago): gör en sökning på rentjur resp. renbock på Google - bara på kul - och se hur många träffar ni får upp på respektive.

Jag beklagar om jag verkar gnällig hela tiden. Måste jag vara en besservisser för att jag klarar att se skillnad på en ren och en hjort? Renens horn ser ju helt annorlunda ut jämfört med andra hjortdjurs. Om Stevan postade bilder på en ny Ope på Bilfeberl och skrev att Nissan verkligen lyckats med designen av nya Almera så skulle jag också undra vad han höll på med.

Skall försöka hålla mig i skinnet i fortsättningen. (lovar)

Tessilago,
Karibu är en av flera underarter som finns i Nordamerika. Både de och svensk ren är Rangifer tarandus.

Callero,
Då fattar jag. Mitt misstag.
av Tiny, tisdag 11 september 2007 kl 22:18
DEKÅ
Tiny; Du har rätt, jag trodde inte att det var en ren, kolla gärna länken får du se hur olika horn de egentligen har;

sv.wikipedia.org

Skälet till att jag anger att jag kan editera med kön, är för att pinpointa att någon person kan känna sig personligen stött över att det missas. Skriver jag - som du föreslår - "ren", så kan ju någon lätt bli bekymrad över att jag inte anger kön. Vad är en "Ope"? Och vad är eg "Bilfeberl"? Get my point?

Om sarv o vaja är samiska, vad är då Karibu (förutom att det serendepiskt sammanfaller med det kiswahiliska ordet för "välkommen"?)

Jag har verkligen inget emot din kunskap, för du tycks vara väldigt kunnig inom ämnet djur, och det ska du ha cred för! Har du bra tips ska jag gärna publicera dem.

Att PH har haft en Kinkajou framgår fö av den bifogade länken, och också att hon blev av med den. Därmed - naturligtvis inte - påstått att jag ändå visste vad en Kinkajou var för sorts djur innan jag såg NG:s film. Jag och PH rör oss - sas - i 'olika' kretsar.


av DEKÅ, onsdag 12 september 2007 kl 20:22
Tiny
Jomen!

Renhornen är lite speciella pga det "främre" hornen (eller hur man skall beskriva dem). Det är så jag känner igen dem i alla fall.

Inte är det nån som blir sur över att kön missas - det är ett absurt långskott.

Jag lade in "på Bilfeber" i mitt förra inlägg eftersom jag inte var säker på om "Stevan" räckte som beskrivning av Bilfeber. Typiskt nog placerade jag insättningspunkten före "l" i "Opel" - Point not gotten.

Beträffande Karibu så saxar jag från din Wiki-länk: "I Nordamerika kallas renar för caribou. Denna beteckning övertogs av ett indianskt folk som heter Mi'kmaq." - Fast din Swahili-koppling var ballare. :)

No worries beträffande Hilton - Det där var nog det enda jag visste om eländet till människa...
av Tiny, torsdag 13 september 2007 kl 02:37
Tiny
Just det, Dekå,
Varför är inte DF med i Feber v2? Djurfeber är ju tom bortplockad från länkraden på de andra? TN för utfrysning.
av Tiny, torsdag 13 september 2007 kl 02:38
iZO
Håller med tidigare talare angående Grizzlyman, och den är inte gjord av Treadwell utan handlar OM honom... Den har blivit väl emottagen men jag ser tyvärr inte charmen, frustrerande/skrämmande att se hur skev verklighetsuppfattning han har, och det straffade sig...
av iZO, måndag 24 september 2007 kl 16:41
Kommentera artikeln