Köp en oöppnad Paradis-ask
Den med trillingnöt 
48.3°
+
Roger Åberg
0
Kakadua skäller på hundar
Voof! 
56.6°
+
Roger Åberg
0
Härlig cover på Smells Like Teen Spirit
Framförd av The Voice-vinnare 
86kg
+
Bobby Green

Pajarito - den flygande tjuren

Visa inte -artiklar
/

I Januari 2006, så blev "Pajarito" den första tjuren i världen att lämna en arena för att kasta sig in på hedersläktaren och visa sin uppfattning om tjurfäktning. Det är högst lämpligt eftersom Pajarito på spanska betyder "lilla fågeln".

Personligen anser jag att tjurfäktning och tuppfäktning, och ALLA evenemang som har som enda syfte att ett djur ska dö, är helt vämjeligt. Folk går väl antagligen på dylika evenemang för att tillfredsställa sin outsläckliga blodtörst. Får i så fall hoppas att en sån här händelse är lärorik.

RSS 24 kommentarer till artikeln
Shagrath
Go bull!!! fan va bra
av Shagrath, torsdag 23 augusti 2007 kl 10:57
raevenlock
Owned
av raevenlock, torsdag 23 augusti 2007 kl 10:59
Ella
Jag hatar tjurfäktning... Fattar inte hur de kan tycka det är så kul att plåga djur.
av Ella, torsdag 23 augusti 2007 kl 11:03
ivar
Vidrigt att sitta folk sitter och underhålls av att ett djur hetsas och plågas, och dödas
av ivar, torsdag 23 augusti 2007 kl 11:48
ivar
"vidrigt att folk sitter och"
av ivar, torsdag 23 augusti 2007 kl 11:49
erix
jag förstår inte riktigt hur man kan sitta och kommentera en händelse där en fyrahundra (?) kilos _tjur_ hoppar över avspärrningen och attackerar människor utan att höra vad som hände med personerna. skadades ngn dekå?

kanske bara jag som tycker det är en relevant poäng i sammanhanget men jag är iaf nyfiken.
av erix, torsdag 23 augusti 2007 kl 12:56
DEKÅ
erix; En kvinnlig åskadare blev lindrigt skadad som framgår av länken. Som vanligt gick det sämst med tjuren.
av DEKÅ, torsdag 23 augusti 2007 kl 13:10
Majsvaffla
Jag tycker inte det ser så allvarligt ut. Tjuren går ju bara omkring och försöker ta sig därifrån. Ingen människa ser ut att skadas särskilt allvarligt. Men jag är inte för tjurfäktning.
av Majsvaffla, torsdag 23 augusti 2007 kl 14:54
Arne
Haha rätt åt åskådarna, stackars tjur dock.
av Arne, torsdag 23 augusti 2007 kl 15:37
ColdButt
erix: Går man på en sån här tillställning får man faen skylla sig själv anser jag.
För egen del är jag ganska extreem och brukar klappa händerna om djuren ger igen på ett sätt som inte människorna hade räknat med.
Jag ger blanka *** om någon blir skadad eller tom dödad.
Jag vet...man skall inte yppa sådana saker offentligt, det är ju så politiskt inkorrekt, men jag kan inte låta bli :D
av ColdButt, torsdag 23 augusti 2007 kl 16:05
Max
Tjurarna och tupparna i dessa fæktningar, har ett mycket bættre liv innan de går in på arenorna æn vad slaktdjuren har. Hycklare!
av Max, torsdag 23 augusti 2007 kl 16:22
DEKÅ
Max; du har förvisso sannolikt helt rätt i det påståendet. MEN, avsikten med avelstjuren och den ena av tupparna är att de i slutänden ska dö för att tillfredställa människors längtan efter "underhållning" och fylla den eventuella tomheten i deras liv med något som de uppfattar som "kul" eller "spännade". Det vilar något djupt oetiskt över detta som jag tror du kan se.

Därmed INTE sagt att den industriella slakten av djur för mänsklig föda är speciellt etisk, men skillnaden är avgrundsdjup.
av DEKÅ, torsdag 23 augusti 2007 kl 17:17
erix
alright, jag borde kanske inte ha gett mig in i diskussionen då jag är långt ifrån insatt. vidare skulle jag inte ha skrivit något utan att ha läst länken och jag ber om ursäkt för det dekå.

min enda poäng var att jag tycker de mänskliga skadorna förtjänade åtminstone en kortare mening i texten eller iaf bland de fem första kommentarerna. det är sällan jag läser artikeln feber-notisen länkar till då jag känner att redaktionen så gott som alltid skriver en heltäckande sammanfattning, därav min miss i det här fallet. och coldbutt, jag tycker inte som du
av erix, torsdag 23 augusti 2007 kl 17:40
skjoldhammer
Jag håller med ColdButt, ifall man går för att se på en såpass vidrig tillställning så får man skylla sig själv. Alltid.
av skjoldhammer, torsdag 23 augusti 2007 kl 19:09
DEKÅ
erix; Dont worry ;-) Det finns också en poäng att ifrågasätta om sk 'gore' är underhållning - i så fall är man inte mycket bättre själv - so point taken!

(En undersökning 1988, visade att mer än hälften av svenskarna - då - tyckte att djur har samma 'värde' som människor. Statistiskt sett innebär det att en ambulans i första hand ska ta hand om djur i olyckor, och i andra hand människor. Människan tänker inte alltid igenom sina åsikter).

Däremot har du en viktig poäng, det skulle inte finnas något roligt med klippet om någon blev svårt skadad. Nu blev ingen det (utom tjuren), och den bottenlösa skadeglädjen ligger väl i att de flesta närvarande troligen bajade en rand hela vägen hem, trots att de var där för att se 'lite blod' - det kan de fan ha! :-)
av DEKÅ, torsdag 23 augusti 2007 kl 19:56
erix
slutet på min sista mening ramlade visst bort där; ... men jag förstår dig och respekterar din åsikt lika mkt som min egen, vi kan inte alla tycka likadant.
av erix, torsdag 23 augusti 2007 kl 19:57
erix
hah! rock n roll dekå, rock n roll. då vidhåller jag min vanliga inställning att personer är klipska och människan är korkad som ett jäkla ägg. ursäkta svordomen.
av erix, torsdag 23 augusti 2007 kl 20:01
en annan Martin
intreeant i sammanhanget är att spanska riks-tv just slutat med sina lördags-sändningar av tjurfäktnig...
av en annan Martin, torsdag 23 augusti 2007 kl 23:57
Max
DEKÅ; Oetiskt och oetiskt... Mer oetiskt att äta kött isåf. Enda skillnaden är att djuret istället har fått ett behagligt liv innan det slaktas.

Jag tror det finns många hycklande människor som känner avsky gentemot tjur- tuppfäktning etc. men inte är villiga att betala den där extra tian för krav-kött. Sånna människor gör mig mer förbannad än de som går på fäktningarna.
av Max, fredag 24 augusti 2007 kl 00:20
DEKÅ
Max; håller med generellt. I det här fallet var avsikten att utmatta, dirigera och plåga ihjäl Pajarito för nöjes skull. En åskådare fick bli slumpens hjälte genom att döda Pajarito. Jag är köttätare, men fan tamig om jag inte på allvar älskar den oredan pajarito lagade till innnan han fick en anständig död.

Jag tror inget gott om människan vs skapelsen. Save the planet - kill yourself!
av DEKÅ, fredag 24 augusti 2007 kl 03:29
ColdButt
erix:
;)

Jag önskar att jag löpte hela linan ut och kunde påstå att jag inte är en hycklare igenom att sluta äta kött helt och hållet. Jag äter inte kött ofta men då kunde jag i alla fall kunna sträcka på mig till fullo.

DEKÅ:
Men...Al Gore då? Alla djur- och naturälskare som vårdar planeten...ickevåldsivrare etc. De kan väl få stanna kvar ;)
av ColdButt, fredag 24 augusti 2007 kl 12:34
Skinner
Alla som tycker att det här är "vidrigt" och "avskyvärt" borde ta en ordentlig titt på hur det slaktindustrin fungerar här i landet, och framförallt, hur det går till i andra länder. Även om avrättningen i det här fallet är något segdragen, är det, precis som max säger, så att djuret i sig har haft ett mycket bättre liv.

Om det är nån moralisk pryl ni snakar om, att det är oetiskt att plåga djur bör ni nog snarast gå över till att äta fallfrukt. om det är att man gör "för att vi kan för att vi är människor" av det hela som sticker i ögonen på er så är ni bara naiva. för vi äter kött för att det är gott, inte för att vi måste. ur den synvinkeln slaktas en färförlig massa djur för "vårat höga nöjes skull". så är det. punk.

Antingen så är man vegan fullt ut och äter bara närodlade grönsaker (då en hel del jävla importerat kött står på betesmark som en gång var regnskog där det bodde en massa arter, som nu är uttrotade helt. Eller så får man finna sig i att vara en hycklare när man raljerar om sådant här.

DEKÅ: underhållning? är inte köttätande en sorts underhållning då, du är ju verkligen inte i behov av kött, enda anledningen till att du äter det är att du tycker det smakar gott.
av Skinner, fredag 31 augusti 2007 kl 05:23
DEKÅ
Skinner; Visst fan är det stor underhållning att äta sitt frulleägg med kaviar på. Avsiktligt har man ju då - med hånflinet på sina köttiga läppar - förmenat såväl höna som torsk deras framtida presumtiva avkomma enbart för att man tycker det är underhållning.

Att säga att man äter kött enbart för att det är gott, är som att säga att människan kopulerar enbart för att få avkomma. Du fattar mycket väl den etisk / moraliska skillnaden mellan att vara köttätare och att njuta av att se djur plågas till döds. Den som gillar att se på underhållningsvåld a la Bruckenheimer, fast han inte behöver, gillar inte nödvändigtvis att gå ut och döda / slå knoppen av folk på stan bara för det.
av DEKÅ, tisdag 04 september 2007 kl 07:56
JonesH
Jag håller inte med dig, Dekå. Vi behöver inte kött, det går utmärkt att leva utan det (se på större delen av jordens befolkning!). Några äter kött ändå för att de har råd, är uppfostrade till det, och tycker det är gott.

Sex finns det flera anledningar till att vi har, men mellan två jämbördiga parter är det inte alls att jämföra med köttätande. Däremot våldtäkt med påföljande mord, det är en skrämmande, obehaglig men ändå mer korrekt jämförelse med dagens köttindustri.
av JonesH, fredag 07 september 2007 kl 20:59
Kommentera artikeln